Infanzia e sordità: la sottotitolazione audiovisiva come ausilio nella decodifica delle immagini.

Ronconi, Sara (2024) Infanzia e sordità: la sottotitolazione audiovisiva come ausilio nella decodifica delle immagini. [Laurea magistrale], Università di Bologna, Corso di Studio in Specialized translation [LM-DM270] - Forli', Documento ad accesso riservato.
Documenti full-text disponibili:
[thumbnail of Thesis] Documento PDF (Thesis)
Full-text accessibile solo agli utenti istituzionali dell'Ateneo
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato

Download (29MB) | Contatta l'autore

Abstract

This thesis is the result of an internship focused on subtitles for the deaf public I carried out with Concorto Film Festival during the summer of 2023. In particular, I decided to analyze the process which leads to the creation of subtitles for deaf children since it is common, when this is the audience, that the purpose of audiovisual products be a twofold one: to entertain while educating. Therefore, in order to enable readers to fully grasp the complexity of the subject, I have undertaken to begin with an initial comprehensive overview of the historic and scientific background to deafness, followed by an appreciation of what subtitling entails, particularly when the end users come from a vast and heterogeneous community such as is the deaf one (chapter 1). My research continues with an in-depth examination of the concept of accessibility in the light of two emerging themes, namely audism and abilism, which help frame the discourse and pave the way for an understanding of the methodology approach I have employed (chapter 2). Finally, I scrutinize the seven short films I subtitled for Concorto Kids, highlighting and explaining in detail the choices I made, with the aim of demonstrating the depth and breadth of study necessary for a quality subtitling work aimed at deaf children (chapter 3).

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di laurea (Laurea magistrale)
Autore della tesi
Ronconi, Sara
Relatore della tesi
Correlatore della tesi
Scuola
Corso di studio
Indirizzo
CURRICULUM SPECIALIZED TRANSLATION
Ordinamento Cds
DM270
Parole chiave
sordità,sottotitolazione,sottotitolaggio,traduzioneaudiovisiva,concortofilmfestival,concortokids,cortometraggi,audismo,abilismo,designuniversale,accessibilità,usabilità,sottotitolipersordi,sdh,bambinisordi,rai,bbc
Data di discussione della Tesi
19 Marzo 2024
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza il documento

^