Emerging models for the slope of a curve: a reinvention activity for upper secondary school

Piroi, Margherita (2019) Emerging models for the slope of a curve: a reinvention activity for upper secondary school. [Laurea magistrale], Università di Bologna, Corso di Studio in Matematica [LM-DM270]
Documenti full-text disponibili:
[thumbnail of Thesis] Documento PDF (Thesis)
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato

Download (4MB)

Abstract

Would it be useful to invert the standard teaching trend and start designing lessons and activities able to push students to "reinvent" a mathematical notion? The research described in this thesis partially answers to this question, focusing on the concept of "slope of a curve". The whole research investigates if an already planned and progressively improved task- whose design is based on the Theory of Didactical Situations (TDS) and Realistic Mathematics Education (RME)- has the potential to make relevant informal models of the concept of slope of a curve in one point emerge from the students' solution; the consequent question inquired is whether the teacher could effectively build a rigorous lesson and present the formal knowledge about the topic, starting from these models. The whole research, conducted in secondary schools in the Netherlands, was conceived in the context of the Erasmus+ project “MERIA” (Mathematics Education Relevant, Interesting and Applicable).

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di laurea (Laurea magistrale)
Autore della tesi
Piroi, Margherita
Relatore della tesi
Correlatore della tesi
Scuola
Corso di studio
Indirizzo
Curriculum C: Didattico
Ordinamento Cds
DM270
Parole chiave
slope of a curve reinvention emerging models theory of didactical situations realistic mathematics education
Data di discussione della Tesi
28 Giugno 2019
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza il documento

^